105 metrów gotowego tunelu

15:18, 8 czerwca 2012

Miejsce, w którym jeszcze niedawno stacjonowała „Anna” – dziś jest puste. Maszyna wraz z zapleczem schowała się już w gotowym tunelu i znalazła poza Rondem Daszyńskiego. Podejrzyjmy jej pracę od środka i zerknijmy na gotowe tubingi.

Pierwsza z tarcz, których zadaniem jest budowa tuneli centralnego odcinka II linii metra w Warszawie, zniknęła z szybu startowego. Ponad 97-metrowy olbrzym przeszedł przez ścianę szczelinową stacji, pozostawiając za sobą specjalną konstrukcję w postaci stalowej ramy oraz metalowych tubingów. Dzięki takiemu rozwiązaniu, TBM mógł odepchnąć się za pomocą siłowników hydraulicznych i opuścić korpus stacji. Niebawem tymczasowa rama oraz tubingi zostaną zdemontowane i użyte ponownie przy rozruchu drugiej tarczy, Marii.

Okres drążenia i układania pierścieni tuneli można podzielić na dwa etapy. Podczas pierwszego – między 16 a 21 maja – tarcza wyszła z korpusu stacji przez metalowy kołnierz, co przelicza się na dystans 21 pokonanych metrów. Podkreślamy, że ten wynik nie jest ujęty w tabeli postępu drążenia TBM na górze naszej witryny internetowej. Wartość, którą podajemy Państwu to gotowy już tunel, który powstał podczas drugiego etapu prac. Ułożono go między 21 maja a 8 czerwca. Liczy 105 metrów długości, a do jego powstania użyto ponad 60 sekcji tubingowej obudowy. Załoga odnotowała najwyższy dotychczasowy wynik w postaci 12 metrów tunelu w przeliczeniu na dobę. Postępy będą jeszcze większe w miarę oddalania się TBM od korpusu stacji, którego ściany szczelinowe poddawane będą coraz mniejszym obciążeniom.

Teraz mając całą tarczę poza szybem startowym, zaczęliśmy prace nad montażem taśmociągu do wyprowadzania urobku na powierzchnię ziemi oraz ciągu wentylacyjnego potrzebnego do pełnego funkcjonowania podziemnego zaplecza TBM. Dotychczas urobek transportowany był w kontenerach wożonych na dnie szybu przez multicary i wydobywanych za pomocą dźwigów na powierzchnię ziemi. Taśmociąg znacznie usprawni proces odprowadzania urobku, a tym samym cykl drążenia i układania tuneli przez tarczę TBM.




fot. M. Żuchowski

Zobacz także:
Zobacz jak TBM „Anna” znika w tunelu
Zobacz start Anny!
Multicary zmierzają na dno szybu startowego

15:34, 6 czerwca 2012
14:33, 5 czerwca 2012
13:53, 4 czerwca 2012
15:26, 2 czerwca 2012
18:05, 31 maja 2012
14:34, 30 maja 2012
13:42, 25 maja 2012
14:36, 21 maja 2012
14:47, 17 maja 2012

Oferty pracy

  • Facebook