Big Lift przy Dworcu Wileńskim

19:12, 8 stycznia 2013

Już jutro w szybie startowym na stacji Dworzec Wileński umieszczony zostanie pierwszy z dwóch praskich TBM-ów. Niedługo po nim, pod ziemię opuścimy drugą maszynę. Jest to kolejny, bardzo ważny etap przygotowań do rozpoczęcia drążenia tuneli w prawobrzeżnej części Warszawy.

Montaż korpusów tarcz Wisła I i Wisła II oraz budowa szybu startowego zostały zakończone. Teraz prace montażowe przeniosą się na poziom płyty fundamentowej przyszłej stacji, czyli ok. 13 metrów pod ziemię. Dwunastometrowe, przednie części maszyn TBM zostaną umieszczone na specjalnie do tego przygotowanych betonowych „kołyskach” znajdujących się na dnie szybu startowego, tuż przed jego południową ścianą.

Do podniesienia i umieszczenia pod ziemią korpusu ważącego ok. 400 ton wykorzystamy specjalistyczny dźwig – ten sam, który posłużył nam do opuszczenia Anny i Marii. Jego masa własna wynosi niemal 700 ton, a udźwig ok. 600 ton. Dzisiaj wypróbowaliśmy go podczas testowego podnoszenia jednego z TBM-ów.

Gdy obie tarcze znajdą się już w szybie startowym, przystąpimy do skomplikowanej operacji instalowania 85-metrowego zaplecza technicznego. Potrzeba nam na to około miesiąca.

Maszyny Wisła I i Wisła II wykonają dwa równoległe tunele łącząc stacje Dworzec Wileński i Stadion, następnie przejdą 8 metrów pod dnem Wisły, by zakończyć pracę na stacji Powiśle. Pierwsza z nich zacznie pracę na przełomie stycznia i lutego. Ze względów bezpieczeństwa – druga wystartuje miesiąc później.

fot. M. Żuchowski

Zobacz także:
Dwie Wisły na Pradze
Kondygnacja -2 na Dworcu Wileńskim

12:53, 21 grudnia 2012
06:00, 13 grudnia 2012
10:12, 6 grudnia 2012
15:00, 26 listopada 2012
07:00, 10 listopada 2012
12:46, 7 listopada 2012
16:54, 18 października 2012
16:36, 10 października 2012
14:34, 9 października 2012

Oferty pracy

  • Facebook