Dwa fronty robót na Rondzie ONZ

18:17, 18 czerwca 2012

Rondo ONZ to drugi plac budowy na trasie działającej już tarczy TBM. Prace podzielono tu na kilka etapów, które przygotowują teren do przejścia maszyny drążącej tunele a jednocześnie umożliwiają zachowanie ciągłości ruchu na al. Jana Pawła II.

Pierwszy etap prac zbliża się do końca – przedstawiamy ich krótkie podsumowanie.

Sam korpus stacji C10 „Rondo ONZ” zlokalizowany będzie po zachodniej części ronda – od strony ul. Prostej, oraz bezpośrednio pod rondem. Pierwszy etap prac konstrukcyjnych oznacza zatem realizację robót na zachód od Ronda ONZ, drugi – to prace budowlane prowadzone tuż pod nim.

Etap pierwszy – zachód

Trwają tu intensywne prace nad korpusem stacji. Zrealizowaliśmy już 1/2 stropu górnego przewidzianego dla tego fragmentu konstrukcji, a do zakończenia całego etapu pozostały do wykonania jedynie 4 barety oraz 3 sekcje ścian szczelinowych.

Równie szybko postępuje praca przy podziemnym korytarzu powstającym na poziomie -1, który przeprowadzi pasażerów pod skrzyżowaniem. „Rondo ONZ” jest pierwszą stacją, na której przejścia dla pieszych powstają w tak ekspresowym tempie – po północno-zachodniej stronie ukończono już 70% robót, a po południowo-zachodniej – 50%.

Analogiczna konstrukcja powstaje także na wschód od al. Jana Pawła II. W tym rejonie gotowe są już ściany szczelinowe oraz płyty fundamentowe pod przejścia.

Etap drugi – środek ronda

Gdy strop i przejścia zachodniej części stacji zostaną już ukończone, po raz kolejny przesuniemy jezdnię al. Jana Pawła II – tym razem na zachód. Ruch zostanie poprowadzony po obrysie zachodniej strony Ronda ONZ, a my rozpoczniemy dalsze prace – wschodnia część korpusu stacji znajdzie się bowiem bezpośrednio pod rondem. Podczas tego etapu zostaną połączone wszystkie wykonywane już korytarze przejść podziemnych stanowiące poziom -1.

Przewiert kanalizacyjny w poprzek al. Jana Pawła

W ostatnich dniach wykonaliśmy także przewiert pod kanalizację pomiędzy wieżowcami Ilmet i Rondo 1. Wykorzystaliśmy do tego małą tarczę drążącą – dzięki czemu przeprowadziliśmy prace bez potrzeby wykonywania wykopu odkrywkowego i dodatkowego utrudniania ruchu w tej okolicy. W ciągu zaledwie 2 dni na głębokości 4,5 m powstał tunel o długości ok. 50 m i średnicy 1 metra.

Komora zawracania

Tymczasem, po wschodniej stronie ronda ONZ trwa budowa komory rozjazdowej. W miejscu tym tory będą się krzyżować, umożliwiając pociągom zawracanie w kierunku komory łącznika technicznego z I linią metra. Sam łącznik powstanie na wysokości wentylatorni szlakowej V11, skąd torem południowym pociągi zjadą w kierunku rękawa stacji Centrum. Obecnie trwają wykopy pod rozporę ścian szczelinowych dla wykonania płyty dennej.

fot. Maciej Żuchowski
 

Zobacz także:

105 metrów gotowego tunelu

Postęp prac przy Rondzie ONZ

Kilometry sieci podziemnych

15:18, 8 czerwca 2012
15:34, 6 czerwca 2012
14:33, 5 czerwca 2012
13:53, 4 czerwca 2012
15:26, 2 czerwca 2012
18:05, 31 maja 2012
14:34, 30 maja 2012
13:42, 25 maja 2012
14:36, 21 maja 2012

Oferty pracy

  • Facebook