Dworzec Wileński – scalamy podziemne obiekty

06:00, 20 września 2013

Ponad dwa miesiące temu w rejonie placu Wileńskiego wprowadziliśmy nową organizację ruchu, dzięki której mogliśmy zacząć połączenie dwóch podziemnych obiektów – stacji oraz jej torów odstawczych. Dziś gotowa jest już cała sekcja stropu górnego, leżąca w osi pierwotnej al. Solidarności, a pod jej powierzchnią powstają finalne partie płyt pośrednich wraz z tą najniżej położoną – fundamentową.

Zajrzyjmy na plac budowy, by przekonać się jak powstają podziemne kondygnacje stacji.

Konstrukcje połączone

Zmiana układu komunikacji naziemnej na skrzyżowaniu al. Solidarności z ul. Targową pozwoliła budowniczym II linii metra rozpocząć prace nad ostatnimi elementami korpusu stacji Dworzec Wileński. Objęcie placem budowy tego obszaru (Nowe jezdnie na Placu Wileńskim) umożliwiło wykonanie pełnej sekcji stropu górnego, która powstała dokładnie w miejscu, w którym dotychczas przebiegała al. Solidarności. Prace nad stropem górnym musiały być wykonywane etapami ze względu na potrzebę utrzymania ruchu w al. Solidarności, co zapobiegło paraliżowi komunikacyjnemu w tym rejonie Warszawy. Poniżej wykonanej płyty górnej rozpoczęliśmy wykop podstropowy. Dziś jest już on na ukończeniu i wylewana jest brakująca sekcja chudego betonu pod płytę fundamentową.

W części stacyjnej obiektu położonej przed centrum handlowym wykonywana jest właśnie przedostatnia z perspektywy całego projektu sekcja płyty fundamentowej. Niebawem wykonamy jej finalne partie oraz brakujące sekcje płyty pośredniej (w bezpośrednim sąsiedztwie ścian cut-off wall). Piętro wyżej, na pierwszej podziemnej kondygnacji właśnie zakończyło się skuwanie jednej z dwóch wspomnianych ścian odcinających, które wykonano w obrębie obiektu. Ich zadaniem było tymczasowe podtrzymywanie stropu. Po usunięciu drugiej części cut off wall powstanie jedna przestrzeń i obie konstrukcje – torów odstawczych i stacji –  „otworzą się” na siebie.

Na powierzchni

Nowy kształt placu budowy udostępnił nam także przestrzeń, w której zaprojektowano wyjścia stacyjne. Dzięki temu wykonaliśmy wykop pod konstrukcję schodni w północnej części placu z użyciem grodzic (ścianka Larsena) oraz górnego rozparcia. W wejściu pod PKP (wschodnie) wykonano już płytę fundamentową. Teraz trwa tutaj wykonywanie ścian oraz płyty stropowej wejścia. Z kolei w wejściu pod Cerkwią (wejście zachodnie) wykonano płytę denną.

Ponadto, na ukończeniu są konstrukcje naziemne czerpnio-wyrzutni, a także klatek schodowych obiektu torów odstawczych. Zasklepiony został także otwór technologiczny torów, pozostawiony wcześniej do celów transportowych w sekcji stropu wykonanej pomiędzy ul. 11 Listopada a budynkiem kolei państwowych. W bardzo zaawansowanym stadium znajduje się również budowa podtorza. Układamy tutaj zbrojenie oraz montujemy szyny.

Prace wykończeniowe

Tymczasem na poziomie -1 zarówno korpusu stacji, jak i samych torów odstawczych, trwają prace wykończeniowe. Jeszcze do niedawna podziwiać mogliśmy otwartą przestrzeń tej kondygnacji – teraz widać już ustawione z bloczków ściany działowe, które wyodrębniły przestrzeń techniczną oraz usługową wewnątrz obiektu. Realizujemy prace murarskie i tynkarskie, malujemy ściany oraz wylewamy posadzki. Wykonywane są również podłogi podniesione w pomieszczeniach technicznych, a w części stacyjnej trwa montaż drzwi, układanie płytek gresowych i instalacji  wodno-kanalizacyjnej z wentylacyjną.

fot. M. Żuchowski, B. Janaszek, R. Adamczyk, P. Młynarski

16:33, 18 września 2013
06:00, 11 września 2013
12:02, 7 września 2013
16:15, 5 września 2013
14:00, 4 września 2013
06:00, 17 sierpnia 2013
17:00, 14 sierpnia 2013
06:00, 26 lipca 2013
06:00, 24 lipca 2013

Oferty pracy

  • Facebook