Łącznik pod placem Defilad

16:07, 8 listopada 2013

W szybie demontażowym A13, przez który zimą zeszłego roku na powierzchnię wyprowadzono tarczę TBM Anna, właśnie zabetonowano płytę stropową korytarza, który połączy stację Centrum z łącznikiem tunelowym Z01. Wykonawca centralnego odcinka II linii metra tylko w tym miejscu zastosował metodę odkrywkową. Ale to nie jedyna ciekawostka związana z tym placem budowy.

Konstrukcja jednotorowego łącznika technicznego, którym pierwsze składy wjadą na centralny odcinek II linii metra, jest prawie zamknięta. Łącznik Z01 rozpięty pomiędzy I a II linią metra można podzielić na dwa odcinki, które wykonywano różnymi technologiami. Ten dłuższy, 363-metrowy wydrążyła tarcza TBM EPB. Natomiast ten krótszy, blisko 20-metrowy odcinek tunelu, który wpada w rękaw stacji Centrum, zrealizowano przy użyciu metody odkrywkowej.

Aby połączyć gotowy tunel z żelbetowym korytarzem, docięto i zeszlifowano ostatnie tubingi pozostawione przez maszynę, a następnie dowiązano zbrojenie do przygotowanego szkieletu łącznika. Znaczna część tak powstałych ścian łącznika została zabetonowana – tym samym rozpoczęto zamykanie całej konstrukcji. Oba odcinki połączone będą wspólną płytą denną, która całkowicie scali tunel łącznika.

Wewnątrz samego tunelu łącznikowego torowisko jest w pełni gotowe. Widoczne są również elementy podtrzymujące instalacje metra. Brakuje trzeciej szyny, która zapewni zasilanie taboru. Ze względu na prace prowadzone w szybie demontażowym układ torowy nie jest jeszcze połączony z I linią metra.

Niebawem otwór szybu demontażowego zostanie zamknięty i zasypany. Z pola widzenia zniknie również zewnętrzna część szachtu, przygotowana z myślą o planowanym Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Z uwagi na fakt, że ten budynek znajdzie się bezpośrednio nad tunelem łącznika, w płycie pośredniej i płycie dennej konstrukcji pozostawiono otwory na jego kolumny fundamentowe.

Ostatnim etapem prac będzie wyburzenie wewnętrznej ściany rękawa stacji Centrum, wylanie podtorza oraz montaż instalacji łączącej torowiska.

 
fot. M. Żuchowski, M. Lubieniecka, R. Adamczyk, B. Janaszek, P. Młynarski

Zobacz także:

Podziemia C09

Dworzec Wileński – scalamy podziemne obiekty

14:33, 4 listopada 2013
13:40, 30 października 2013
10:33, 29 października 2013
14:34, 23 października 2013
17:29, 18 października 2013
06:00, 17 października 2013
07:31, 10 października 2013
06:00, 1 października 2013
06:00, 20 września 2013

Oferty pracy

  • Facebook