Łoża dla TBM-ów na Powiślu

14:12, 25 lipca 2012

Zanim ujrzymy ostateczny kształt stacji Powiśle, jej powstający korpus będzie pełnić niezwykle ważną rolę. Podobnie jak w przypadku Ronda Daszyńskiego, część powstającego obiektu wykorzystana zostanie jako szyb startowy dla dwóch tarcz TBM, które wyruszą z Powiśla w kierunku Pragi.

Aby wprowadzić gigantyczne maszyny na dno szybu, muszą w nim powstać specjalne łoża, które pozwolą bezpiecznie osadzić tarcze bezpośrednio na płycie fundamentowej stacji. Zapraszamy nie tylko na relację z tych prac, ale także tradycyjnie już na najświeższą porcję wieści z placu budowy C13.


Platforma startowa & zbrojenie płyty fundamentowej

W najniższej części konstrukcji powstającej przy Wybrzeżu Kościuszkowskim wykonaliśmy pierwszą część płyty fundamentowej, a obecnie układamy zbrojenie pozostałej części. Prace trwające na ostatniej już kondygnacji, pozwolą nam zamknąć  obiekt w części zachodniej i jednocześnie zabezpieczyć jego dno przed migrującymi  wodami gruntowymi.

Budowa samego szybu startowego na Powiślu wchodzi bowiem w ostatnią fazę. Na jego dnie wylano właśnie dwa łoża dla gigantycznych maszyn drążących, a w następnej kolejności, w dolnych partiach tej betonowej konstrukcji zostaną zainstalowane szyny, po których toczyć się będą elementy zaplecza technicznego superkretów. Tarcze pod koniec lata osiądą na przygotowanej platformie, by następnie rozpocząć budowę tuneli na odcinku Powiśle – Dworzec Wileński.


Zasypywanie stropu & schody na peron stacji

Kierując wzrok na przeciwległą stronę placu budowy – bliżej Wisły, zauważymy, że zniknął nam już z pola widzenia rozciągający się do niedawna nad brzegiem rzeki strop stacji. Niewidoczna już z powierzchni terenu płyta górna, została zasypana. Sukcesywnie zacznie się w tym miejscu pojawiać coraz więcej ziemi, a Syrenka Warszawska – jeszcze dziś dumnie górująca na wysokim cokole – znajdzie się znów na wysokości oczu przechodniów.

Tymczasem pod tym właśnie stropem, a zarazem między tunelem Wisłostrady i królową polskich rzek, trwa budowa wschodniej głowicy stacji. Widoczny na fotografii otwór, znajdujący się mniej więcej na wysokości jezdni tunelu Wisłostrady, pozwala nam zerknąć 15 metrów w głąb budowli – na ostatnią z kondygnacji stacji Powiśle i wyobrazić sobie bieg przyszłych schodów, którymi właśnie w tym miejscu pasażerowie podróżujący II linią metra dotrą na peron stacji.

fot. M. Żuchowski

Zobacz także:

Mamy już poziom peronu na Powiślu

Drugi TBM „Maria” rozpoczęła drążenie

Na poziomie -1 stacji Stadion widać już antresole

15:17, 23 lipca 2012
14:47, 21 lipca 2012
11:46, 19 lipca 2012
11:34, 17 lipca 2012
11:05, 16 lipca 2012
13:49, 11 lipca 2012
11:55, 9 lipca 2012
17:52, 5 lipca 2012
12:34, 4 lipca 2012

Oferty pracy

  • Facebook