Montujemy szyny w tunelach szlakowych

10:13, 23 stycznia 2014

W tunelach metra po obu stronach Wisły trwają intensywne prace torowe. Podziemne korytarze wyposażane są w podtorza, bankiety i pierwsze szyny, które na odcinku pomiędzy stacjami Rondo Daszyńskiego i Rondo ONZ sięgają już końca południowego toru stacji C10.

Na pierwszym odcinku szlakowym pomiędzy stacjami Rondo Daszyńskiego i Rondo ONZ budowę torowiska rozpoczęto nietypowo – od środka szlaku. Takie rozwiązanie pozwoliło na otwarcie dwóch frontów robót jednocześnie i pracę w dwukrotnie szybszym tempie niż w przypadku realizacji od stacji do stacji. Było to możliwe dzięki wykorzystaniu wentylatorni V10 jako głównego kanału dostaw. Przeprowadzenie całej logistyki tym kanałem ma też dodatkowy atut w postaci wyeliminowania kolizji pomiędzy realizacją prac wykończeniowych na stacjach a dostawami materiałów do tuneli.

Do budowy torowiska przygotowywany jest także odcinek tunelu D12 – pomiędzy stacją Świętokrzyską i stacją Nowy Świat – Uniwersytet. Od strony zachodniej widać pierwsze metry zbrojenia pod bankiet boczny, który umożliwi personelowi technicznemu poruszanie się wewnątrz tuneli już na etapie ich eksploatacji.

Po drugiej stronie rzeki, na odcinku pomiędzy stacjami Dworzec Wileński i Stadion Narodowy, prace postępują równie szybko. W tunelu północnym gotowe są wszystkie bankiety boczne. W sąsiadującym z nim korytarzu południowym, bankiety rozciągają się na ponad połowie długości – od wysokości wentylatorni V15 do stacji C15. Analogicznie przedstawia się sytuacja w nie tak dawno opuszczonych przez tarcze TBM tunelach pod Wisłą. Ponad połowę toru północnego uzbrojono w bankiety boczne, tor południowy na te prace właśnie się szykuje.

Budowa łącznie ponad dziesięciu kilometrów infrastruktury torowej należy do procesów wyjątkowo skomplikowanych i pracochłonnych. Przygotowanie torowisk, instalacja podkładów blokowych, wreszcie betonowanie poszczególnych sekcji torowiska wymaga ogromnej precyzji. Tutaj liczą się milimetry, a każdy z odcinków tunelu – przed ostatecznym zabetonowaniem – podlega wielokrotnej weryfikacji geodezyjnej przeprowadzanej przez wyspecjalizowanych w tym kierunku inżynierów.

fot. M. Lubieniecka, M. Żuchowski

Zobacz także:

200 tysięcy ton tunelu

W obiektywie – tory odstawcze

 

15:55, 20 stycznia 2014
13:23, 10 stycznia 2014
13:10, 28 grudnia 2013
12:30, 23 grudnia 2013
10:21, 16 grudnia 2013
17:55, 13 grudnia 2013
16:42, 6 grudnia 2013
13:21, 29 listopada 2013
11:35, 22 listopada 2013

Oferty pracy

  • Facebook