Multicary zmierzają na dno szybu startowego

18:04, 14 maja 2012

W sobotę przy rondzie Daszyńskiego znalazły się pierwsze pojazdy służące do transportu segmentów obudowy tunelu oraz przewozu osób pracujących wewnątrz maszyn TBM.

Zadaniem specjalnie zaprojektowanych do tego celu multicarów, jest dowożenie 12-osobowej załogi obsługującej tarcze TBM do miejsca pracy – czyli w głąb powstającego tunelu.

Dzięki okratowaniu pojazdów pracownicy będą mogli bezpiecznie dostać się do punktu, w którym aktualnie pracuje maszyna.

Konstrukcja pojazdów, których na Rondzie Daszyńskiego w sumie będzie 4, umożliwia także transport elementów pierścieni tunelu do wnętrza szybu. Segmenty układane na specjalnie wyprofilowanym nadwoziu, dostarczane  są do podajnika TBM-u. Stamtąd wędrują na przód maszyny i przy użyciu podnośnika zwanego erektorem, elementy układane są w pełen pierścień, tworząc gotową obudowę tunelu.

Zaplecze pracy TBM

Oprócz multicarów na plac budowy stacji C09 trafiły także specjalne kontenery na zaprawę doszczelniającą, która uzupełniać będzie przestrzeń pomiędzy wykonanym pierścieniem tunelu a obudową tarczy. Zapewni ona dodatkową osłonę konstrukcji, nie dopuszczając do dostania się gruntu lub wód gruntowych do wnętrza tunelu.

Na terenie budowy widać już także suwnicę, której zadaniem będzie obsługa TBM-ów – m.in. dostarczanie do szybu segmentów obudowy tuneli, które dzięki wspomnianym multicarom trafią do wnętrza tarcz. Tuż za suwnicą trwa montaż elementów pasa, którym w przyszłości na powierzchnię odprowadzany będzie urobek.

fot. B. Janaszek, M. Lubieniecka

Zobacz także:

Znaleźliśmy kamień węgielny sprzed 100 lat!

Przygotowanie szybu w pół minuty

Pierwszy strop na stacji Stadion

18:23, 11 maja 2012
17:56, 29 kwietnia 2012
18:40, 27 kwietnia 2012
17:13, 26 kwietnia 2012
11:26, 20 kwietnia 2012
12:46, 18 kwietnia 2012
15:16, 13 kwietnia 2012
13:31, 12 kwietnia 2012
15:35, 11 kwietnia 2012

Oferty pracy

  • Facebook