Na czterech kondygnacjach stacji Nowy Świat – Uniwersytet

15:55, 20 stycznia 2014

Montaż pierwszych schodów ruchomych, układanie kamiennej posadzki, transformatory, kielichowe słupy. To wszystko skrywa wyglądający już prawie jak na początku budowy teren budowy stacji Nowy Świat – Uniwersytet.

Płyta stropowa stacji przykryta warstwą zasypki, wszystkie betonowe konstrukcje wejść oraz schodów prowadzących na pierwszy podziemny poziom stacji gotowe. Poniżej, na kondygnacjach -1 i -2 toczą się intensywne roboty wykończeniowe. Właśnie zamontowano pierwsze z 17 mechanizmów schodów ruchomych, przewidzianych dla tej stacji. Prowadzą one do przestrzeni handlowej stacji, w której układana jest kamienna posadzka. Widać tu już wyodrębnione ze ścianek działowych liczne pomieszczenia usługowe i techniczne, a wśród nich posterunek policji, którego wnętrze jest już otynkowane, a w otworach wejściowych zamontowano drzwi.

W dalszych przestrzeniach technicznych, które nie będą dostępne dla pasażerów, zaczęły się przygotowania do montażu instalacji obsługujących stację. Do ścian i sufitów mocowane są w aluminiowe profile na przewody elektryczne oraz kanały wentylacyjne. W podstacji energetycznej odpowiedzialnej za podział energii elektrycznej do wszelkich urządzeń na stacji,  znajdującej się na poziomie -1, zainstalowano pierwsze transformatory. Niezbędne do tego celu okablowanie wraz z przewodami umieszczone będzie pod specjalnie przygotowaną konstrukcją podniesionej podłogi. W pomieszczeniu głównej wentylatorni, która czuwać będzie w sytuacji wyjątkowej nad oddymianiem stacji, oraz w dwóch pomieszczeniach współdziałających z nią wentylatorni lokalnych, wylano posadzkę z wibroizolacją. Dobiega tam końca instalowanie paneli wygłuszających, które pozwolą na dodatkowe wytłumienie hałasu pracujących wentylatorów i stworzenie właściwych warunków pracy zarówno dla samych urządzeń jak i obsługującego je personelu.

Nieco niżej, a zarazem bezpośrednio nad halą peronową stacji Nowy Świat – Uniwersytet, znajduje się nietypowa, wysoka na niespełna dwa metry, kondygnacja -3 – przeznaczona na obsługę oświetlenia peronu oraz instalacje, m.in. teletechniczne i teleinformatyczne. W jej wnętrzu, po specjalnie zaprojektowanych do tego celu korytach aluminiowych będą biec setki metrów okablowania. Przewody dostarczą zasilanie dwunastu ogromnym lampionom oświetlającym peron. Dzięki nim na najgłębiej położonym peronie całej linii pasażer odniesie wrażenie, że poprzez świetliki dociera tam światło słoneczne.

Ostatnia kondygnacja, czyli przyszła hala peronowa, nosi jeszcze ostatnie ślady po maszynach drążących. Skuwane są fałszywe tunele, skonstruowane na potrzeby przedostania się tarcz do wnętrza stacji oraz jej opuszczenia. Na szlaku południowym zdemontowano już tubingi pozostawione przez TBM Annę podczas przemarszu przez obiekt – ułożone w komplety czekają teraz na transport na powierzchnię. Szlak północny, po którym kroczyła tarcza Maria, został oczyszczony w ponad połowie.

Natomiast w miejscu, gdzie w przyszłości znajdzie się sama platforma peronu, widać już pierwsze sześć słupów o docelowym kształcie kielichów. Pozostałe są wyposażane w metalowe kołnierze, wyznaczające wysokość konstrukcji peronowej. Finalnie słupy utworzą dwa symetryczne rzędy z ośmioma kolumnami po każdej ze stron.

Fot. M. Żuchowski

Zobacz także:

Nowości z Nowego Światu

Stacja Nowy Świat – Uniwersytet ma już komplet wejść

13:23, 10 stycznia 2014
13:10, 28 grudnia 2013
12:30, 23 grudnia 2013
10:21, 16 grudnia 2013
17:55, 13 grudnia 2013
16:42, 6 grudnia 2013
13:21, 29 listopada 2013
11:35, 22 listopada 2013
16:40, 15 listopada 2013

Oferty pracy

  • Facebook