Nowości ze stacji Stadion

14:57, 21 marca 2012

Na placu budowy pierwszej ze stacji powstających po stronie praskiej, realizowany jest szereg różnorodnych prac. Trwają nie tylko przygotowania do wylania pierwszej sekcji stropu, czy prace nad kolejnym etapem budowy ściany oporowej w Porcie Praskim. Kontynuowane są również przewierty sterowane, które, mimo że stanowią wyjątkowo skomplikowaną operację, przebiegają bez utrudnień.

Prace nad stropem

Wylano już warstwę chudego betonu pod pierwszą sekcję stropu górnego przyszłej stacji oraz rozpoczęto układanie zbrojenia. W środkowej części placu wykonywane są barety, których zadaniem będzie podtrzymanie przyszłego stropu stacji.


Trwają też prace związane z obniżeniem stropu, po powierzchni którego poprowadzony zostanie kolektor wodny, odpowiedzialny za wyrównanie poziomu wody w Jeziorku Kamionkowskim. Prace te, z uwagi na bliskość nasypu kolejowego, realizowane są w osłonie larsenowej.

Roboty w Porcie Praskim

Po przeciwległej stronie placu budowy trwa budowa drugiej części ściany oporowej w Porcie Praskim. Wykorzystując technologię pali wierconych, na których stanie docelowa ściana, specjalistyczna maszyna zwana palownicą drąży otwory do głębokości nawet 16 metrów. Następnie zostanie w nie wprowadzone zbrojenie o kolistym przekroju, które na dalszym etapie prac zostanie wypełnione betonem.



Wzmocnienie kamienic na Pradze

Kontynuowana jest także realizacja przewiertów sterowanych. Ich celem jest wzmocnienie fundamentów zabytkowych kamienic położonych pomiędzy ulicą Targową i Zamoyskiego, pod którymi przebiegać będą tunele metra. Wstrzykiwana zaprawa utworzy pod budynkami betonowy płaszcz niemal dwumetrowej grubości i dzięki temu wzmocni ich posadowienie.

Aby nie uszkodzić kamienic w trakcie drążenia tuneli, które znajdą się na głębokości 7 m pod zabytkami, stosujemy jedną z najbardziej innowacyjnych i jednocześnie niezwykle skomplikowanych form zabezpieczeń. To unikatowe w skali świata przedsięwzięcie polega na tym, że na odcinku o długości 250 m zdalnie sterowane wiertnice wykonują przewierty o średnicy ok. 15 cm. Następnie, z terenu placu budowy stacji Stadion przez 24 małe tuneliki pod kamienice wtłacza się beton, który tworzy dodatkowy fundament.

fot. Maciej Żuchowski

Zobacz także:

Ściana oporowa w Porcie Praskim
Kamery online na budowie metra


17:40, 19 marca 2012
14:08, 17 marca 2012
16:25, 14 marca 2012
10:28, 13 marca 2012
14:25, 5 marca 2012
11:24, 29 lutego 2012
13:35, 22 lutego 2012
12:45, 16 lutego 2012
13:08, 15 lutego 2012

Oferty pracy

  • Facebook