Oddychające tunele II linii metra

16:50, 26 sierpnia 2012

Na bieżąco informujemy Państwa o budowie stacji oraz postępie prac w drążeniu i układaniu tuneli. Najwyższy czas, aby wspomnieć o równie ważnym podziemnym obiekcie, jakim jest wentylatornia szlakowa. Do jej głównych zadań należy obustronna wymiana powietrza między tunelami a powierzchnią terenu. W sytuacjach wyjątkowych ułatwi też ewakuację pasażerów. Zapraszamy do krótkiej lektury.

Wentylacja i bezpieczeństwo

Wentylatornia V11, bo o niej dokładnie mowa, jest obiektem dwukondygnacyjnym, którego płyta fundamentowa znajdzie się na głębokości około 18 metrów. Zlokalizowana między stacjami Rondo ONZ oraz Świętokrzyska umożliwi swobodną cyrkulację powietrza w tunelach. Pozwoli to zapobiec wystąpieniu tzw. efektu tłoka – pociąg wjeżdżający na stację nie wykona dodatkowej pracy pchając kumulującą się przed nim masę powietrza. Poprawi się również bezpieczeństwo pasażerów – 2 klatki schodowe pozwolą na sprawną ewakuację bezpośrednio z wnętrza tuneli.


Obiekt w liczbach oraz dodatkowa funkcja

Podziemna budowla liczy sobie niemal 90 metrów długości, a jego szerokość waha się w granicach 16-20 m. Skąd ta różnica? To właśnie wewnątrz wentylatorni V11, jeszcze przed stacją Świętokrzyska, powstaje tor rozjazdowy, który dalej łącznikiem tunelowym umożliwi przeprawę składów między I i II linią metra.
Do opróżnienia podziemnego obiektu z urobku potrzebowaliśmy około dziewięciuset 4-osiowych wywrotek, co daje 15 000 m³ ziemi. Dziennie z placu budowy wyjeżdżało około 70 ciężarówek.



fot. M. Żuchowski

Zobacz także:
Pod lupą – stacja Świętokrzyska
Anna już za wentylatornią, Maria wraca do gry

16:29, 24 sierpnia 2012
14:05, 24 sierpnia 2012
16:51, 22 sierpnia 2012
15:34, 22 sierpnia 2012
14:14, 19 sierpnia 2012
13:58, 19 sierpnia 2012
13:06, 15 sierpnia 2012
17:35, 8 sierpnia 2012
16:12, 2 sierpnia 2012

Oferty pracy

  • Facebook