Pod tunelem Wisłostrady

06:00, 7 czerwca 2014

Budowa połączenia zachodniej i wschodniej części stacji Centrum Nauki Kopernik, która odbywała się w sumie na sześciu frontach robót, jest na finiszu. Trzy korytarze, drążone jednocześnie od wschodu i zachodu, są już połączone. Oznacza to, że zamrożony grunt znajdujący się w miejscu przyszłego peronu został w całości usunięty. Do wykonania pozostało zabetonowanie fragmentu środkowego łącznika i usunięcie dwóch ścian spomiędzy korytarzy.

Korytarz północny

Wykonywany był na samym początku od strony zachodniej. Po wykonaniu płyty fundamentowej w tej części (Operacja wschód-zachód na Powiślu), ułożeniu izolacji przeciwwodnej, zbrojenia i 29 stalowych żeber zabetonowano również jego boki i strop. W tym czasie korytarz północny pogłębiany był również od wschodu. Wyrobisko zabezpieczane było betonem natryskowym, a na obwodzie układano kolejne stalowe pierścienie. Po wykonaniu izolacji oraz ułożeniu zbrojenia – zabetonowany został spąg (dolna część), a następnie część górna i boki. Odsłonięty fragment barety Wisłostrady znajdującej się pomiędzy wykopami zachodnim i wschodnim został wyburzony 26 marca, a oba tunele połączyły się w jedną całość. Po zaizolowaniu tego odcinka, ułożeniu zbrojenia i betonowaniu, korytarz północny jako pierwszy był gotowy.

Korytarz południowy

Pod koniec stycznia rozpoczęto pogłębianie korytarza południowego w zachodniej części stacji od wycięcia ściany szczelinowej. Podobnie jak w przypadku korytarza północnego – najpierw wykonany został spąg, a następnie w części górnej na ułożonej izolacji, montowane było zbrojenie, deskowanie oraz stalowe żebra pod betonowanie. W tym czasie zaawansowanie prac przy korytarzu północnym umożliwiło rozpoczęcie pogłębiania wykopu południowego we wschodniej głowicy. Niespełna trzy tygodnie później wykonane zostało połączenie pomiędzy zachodnią i wschodnią częścią korytarza.



Korytarz środkowy

Łącznik centralny wykonywany był jako ostatni i tak jak w przypadku pozostałych – realizacja rozpoczęła się od strony zachodniej. Jego wykonywanie polegało na usunięciu materiału spomiędzy korytarzy bocznych. Zabetonowane są już dwie z trzech części jego stropu. Po wykonaniu ostatniej, w której teraz trwa montaż zbrojenia – strop górny będzie gotowy. Jednocześnie trwają przygotowania do realizacji płyty dennej, z którą powstanie część peronu. W pierwszej części, od strony zachodniej, wykonano wykop i trwa układanie izolacji przeciwwodnej pod spąg. Po wykonaniu połowy płyty dennej, budowniczowie rozpoczną przebicia do łączników bocznych.


fot. M. Lubieniecka, M. Żuchowski

Zobacz także:
C13 w budowie

 

06:00, 31 maja 2014
14:32, 26 maja 2014
15:39, 16 maja 2014
14:26, 5 maja 2014
14:04, 29 kwietnia 2014
13:19, 24 kwietnia 2014
06:00, 13 kwietnia 2014
12:39, 30 marca 2014
16:33, 17 marca 2014

Oferty pracy

  • Facebook