TBM Anna melduje się na mecie

14:34, 23 października 2013

Pierwszy z dwóch TBM-ów, które wystartowały z Ronda Daszyńskiego, dotarł już do celu. Tarcza Anna, która wykonała najdłuższy odcinek podziemnego szlaku jako pierwsza pokonała Skarpę Warszawską. Tym samym zakończyła budowę południowego tunelu centralnego odcinka II linii metra.

Jest to już trzecia tarcza TBM, która zakończyła pracę. Wcześniej, od strony wschodniej, na stację Centrum Nauki Kopernik dotarły tarcze Krystyna i Elisabetta. Wydrążyły one tunele po praskiej stronie, przechodząc pod dnem Wisły.

Pośród czterech użytych tarcz TBM Anna  miał przed sobą najwięcej pracy. Wykonała niemal 4-kilometrowy odcinek tunelu, układając za sobą ponad 2000 betonowych pierścieni. Wystartowała z szybu stacji Rondo Daszyńskiego i w okolicach ul. Emilii Plater – wewnątrz wentylatorni szlakowej V11 – skręciła w kierunku stacji Centrum, wykonując ponad 300 m tunelu technicznego, który połączył obie linie podziemnej kolejki.

Bezpośrednio sąsiadujący ze stacją Centrum szyb demontażowy posłużył do wyciągnięcia tarczy Anny, którą ponownie umieszczono na pierwotnym kursie poprzez wentylatornię szlakową V11. Stamtąd maszyna drążąca przeszła do stacji Świętokrzyska i Nowy Świat – Uniwersytet, a następnie do wnętrza korpusu ostatniej stacji – Centrum Nauki Kopernik.

Poniżej galeria ukazująca moment przejścia tarczy przez ścianę tzw. ślepego tunelu.

 

fot. M. Żuchowski

Zobacz także:

Nr 6950 – ostatni pierścień obudowy tunelu
Tarcza Krystyna zakończyła trasę

17:29, 18 października 2013
06:00, 17 października 2013
07:31, 10 października 2013
06:00, 1 października 2013
06:00, 20 września 2013
16:33, 18 września 2013
06:00, 11 września 2013
12:02, 7 września 2013
16:15, 5 września 2013

Oferty pracy

  • Facebook