Ruchome schody na stacjach metra

11:35, 22 listopada 2013

Od kilku tygodni na budowę sukcesywnie dostarczane są schody ruchome. Pierwsze spośród aż 80 sztuk przewidzianych dla centralnego odcinka II linii metra, właśnie zamontowano na stacji Stadion Narodowy oraz na Rondzie ONZ.

Na stacji Rondo ONZ gotowe są dwie konstrukcje schodów ruchomych, które poprowadzą pasażerów z peronu na poziom hali odpraw, czyli do wschodniej i zachodniej części antresoli. Oprócz nich w obiekcie znajdzie się sześć urządzeń, które będą obsługiwać pasaż pieszy. Na stacji Stadion Narodowy natomiast dostarczono do tej pory sześć sztuk ruchomych schodów, z czego trzy – usytuowane przy peronie obsługującym linię na Gocław – zostały już zainstalowane. Przygotowane konstrukcje schodów umieszcza się na stałej rampie przy pomocy wciągarek łańcuchowych, a następnie odpowiednio do niej mocuje.

 

Wszystkie schody ruchome przeznaczone do obsługi obiektów centralnego odcinka II linii metra będą miały jednakowe parametry, m.in. szerokość – jeden metr. Każdą z konstrukcji przygotowano na bardzo duże obciążenia, jakie towarzyszą ruchowi pasażerskiemu. Schody wyposażone w szklaną balustradę, wykonano z elementów nierdzewnych. Odpowiedni dobór materiałów zapewni nie tylko wartość estetyczną, ale i doskonałą ochronę w sytuacji pożarowej. Elementy mechaniczne schodów w przypadku zagrożenia gaszone będą gazem, który nie powoduje zagrożenia dla osób znajdujących się w pomieszczeniu w chwili jego wyzwolenia, i w przeciwieństwie do wody, piany czy też proszku, nie pozostawia żadnych zanieczyszczeń. Minimalizuje również straty spowodowane ewentualnym pożarem i związaną z nim przerwą w eksploatacji.

Schody poruszać się będą z prędkością 0,5 m/s, a do ich uruchamiania wykorzystane zostaną kontakt-maty. Włączą się one po wejściu na podłogowy panel, znajdujący się tuż przed elementami ruchomymi. Rozwiązanie takie służy zaoszczędzeniu energii i jest inne niż na I linii metra, gdzie schody są uruchamiane za pomocą fotokomórek, które w przypadku ich zasłonięcia pracują bez przerwy. Urządzenia dodatkowo wyposażone zostały w hamulec, który w razie awarii uniemożliwi niekontrolowany zjazd schodów.

Z największej ilości schodów ruchomych pasażerowie będą mogli korzystać na stacji Stadion Narodowy, gdzie będzie ich łącznie aż 18. Dla porównania – olbrzymia galeria handlowa ma ich średnio 10-15. W samym łączniku pasażerskim I i II linii metra zamontowane będą trzy tego typu konstrukcje, a aż 17 z nich będzie się znajdować na najgłębszej stacji Nowy Świat – Uniwersytet. Na peron położony 23 metry poniżej poziomu terenu, pasażerowie będą mogli dostać się pokonując trzy biegi schodów. Najdłuższe schody natomiast znajdą się na stacji C13 Centrum Nauki Kopernik.

fot. M. Żuchowski, B. Janaszek

Zobacz także:

Rusza budowa połączenia pod Wisłostradą

Trójwymiarowe skanowanie tuneli metra

16:40, 15 listopada 2013
16:51, 12 listopada 2013
16:07, 8 listopada 2013
14:33, 4 listopada 2013
13:40, 30 października 2013
10:33, 29 października 2013
14:34, 23 października 2013
17:29, 18 października 2013
06:00, 17 października 2013

Oferty pracy

  • Facebook