Rusza budowa połączenia pod Wisłostradą

07:31, 10 października 2013

Kilka dni temu rozpoczęły się prace związane z budową łącznika obu głowic stacji Centrum Nauki Kopernik. Wykorzystana będzie do tego technologia mrożenia gruntu ciekłym azotem.

Zgodnie z decyzją, jaką podjęła grupa złożona z przedstawicieli Wykonawcy, Zamawiającego oraz instytucji naukowych opiniujących rozwiązania techniczne na budowie metra, ze względu na bardzo skomplikowane warunki geotechniczne, jedynym rozwiązaniem, które umożliwi wykonanie łącznika pomiędzy wschodnią a zachodnią częścią stacji Centrum Nauki Kopernik jest mrożenie gruntu.

Cykl robót można podzielić na dwa etapy.

Najpierw za pomocą specjalnych wiertnic wykonane zostanie ponad 500 mikrotuneli. Następnie wewnątrz otworów zostaną umieszczone „wymienniki ciepła”, czyli rurki o małej średnicy oraz kilkadziesiąt czujników, które monitorować będą późniejszy proces napełniania ich chłodziwem. Po wykonaniu tej instalacji, podłączone do nich zostaną zbiorniki z ciekłym azotem o temp – 196 oC, a każde z połączeń dysponować będzie elektronicznym zaworem pozwalającym na stałą i bardzo precyzyjną kontrolę ciśnienia oraz wydajności instalacji. Gdy wszystko będzie gotowe, zaczniemy wypełniać instalację ciekłym azotem i dokonywać pomiarów wszelkich parametrów mrożenia. Na przełomie 2013 i 2014 roku grunt powinien być już zeskalony tak, by można było rozpocząć drążenie łącznika. Zamrożony materiał uzyska charakterystykę bardzo zbliżoną do skał, dlatego też do drążenia będą używane będą maszyny przystosowane do skrawania skał, czyli minikoparki wyposażone w wirujące frezy. Choć skala tych urządzeń jest znacznie mniejsza, ze względu na wielkość frontu robót, ich zasada działania jest bardzo bliska kombajnom chodnikowym używanym w polskich kopalniach.

Planując te prace, myśleliśmy jednocześnie o komforcie mieszkańców. Układ do mrożenia gruntu został zaprojektowany tak, by na żadnym etapie prac nie było konieczności ograniczania obecnej przepustowości tunelu Wisłostrady. Dlatego też, zostanie zastosowane rozwiązanie dotychczas niespotykane na świecie – z otworów wewnątrz tunelu Wisłostrady grunt zamrażany będzie za pomocą solanki a nie azotem, dzięki czemu ruch przez cały czas będzie mógł odbywać się normalnie. Różne metody mrożenia na tak ograniczonym obszarze to rozwiązanie absolutnie innowacyjne.

Ze względu na to, że na zamkniętych wewnętrznych pasach tunelu nasi pracownicy muszą wykonywać przydzielone im zadania związane budową metra, prosimy kierowców o ostrożną jazdę na tym odcinku.

06:00, 1 października 2013
06:00, 20 września 2013
16:33, 18 września 2013
06:00, 11 września 2013
12:02, 7 września 2013
16:15, 5 września 2013
14:00, 4 września 2013
06:00, 17 sierpnia 2013
17:00, 14 sierpnia 2013

Oferty pracy

  • Facebook