„Ruszyła maszyna po szynach…”

12:45, 10 lipca 2014

Pierwsze składy metra testują część zachodniego odcinka warszawskiej II linii metra. Zanim do pociągów wsiądą pasażerowie, musimy mieć pewność, że trasa jest bezpieczna a wszystkie systemy komunikacji i sterowania ruchem pociągów działają niezawodnie.

Po pierwszych odbiorach technicznych obejmujących m.in. układ torowy, system zasilania, kontroli i łączności, na tory centralnego odcinka II linii metra wprowadzony został najpierw skład rosyjski, a następnie Siemens Inspiro z najnowocześniejszego taboru, który będzie obsługiwał II nitkę metra. Pociąg ten porusza się po liczącym około półtora kilometra odcinku testowym, obejmującym szlak od torów odstawczych stacji Rondo Daszyńskiego aż do komory rozjazdowej za stacją Rondo ONZ.

Cały obszar kontrolny został odpowiednio przygotowany i objęty wyjątkowym rygorem bezpieczeństwa. Na czas testów perony obu stacji wyłączono z regularnych robót. Wyposażono je w docelowe oświetlenie oraz system nadzoru kamer i ostrzegania dźwiękowego. Razem z nimi testowane są pomieszczenia techniczne, m. in. dyspozytornie stacyjne i podstacje trakcyjno-energetyczne.

Przejazdy próbne angażują specjalistów z wielu dziedzin, którzy teraz mogą sprawdzić efekty prowadzonych od dawna prac. Mają na celu testy zainstalowanych wcześniej układów zasilania trakcji, przede wszystkim jednak systemów łączności i urządzeń systemu sterowania ruchem pociągów nowej generacji, czyli SOP-3.

Zadaniem instrumentów SOP-3 zainstalowanych na pojazdach i torowiskach jest zapewnienie dwustronnej transmisji danych pomiędzy pociągiem, stacjami i centralną dyspozytornią. Dzięki temu ruch pociągu podlega automatycznej kontroli i ograniczeniu prędkości, a zintegrowany system, współgrający z systemem I linii metra, stale monitoruje położenie taboru i bezpieczeństwo pasażerów. Dzięki jego zastosowaniu działanie metra jest niemal automatyczne: system odpowiada za jazdę zgodnie z rozkładem, zabezpiecza drzwi podczas jazdy, ułatwia zatrzymywanie się przy peronie oraz samoczynnie nawraca tabor na stacjach końcowych. Rolą maszynisty jest kontrola systemu i kontakt z dyspozytornią, zamykanie drzwi oraz inicjowanie odjazdu ze stacji.

W trybie testowym przejazd pomiędzy stacjami Rondo Daszyńskiego i Rondo ONZ odbywa się z prędkością ok. 20 km/h. Docelowo pociągi kursujące na trasie centralnego odcinka II linii metra będą mogły osiągnąć prędkość nawet 80 km/h. Zanim to jednak nastąpi, cały systemy obsługujące stacje i pociągi muszą przejść szereg wielu testów i kontroli. Ich celem jest także ustalenie procedur awaryjnych, wypracowanie stałych scenariuszy zachowań ludzkich, zapewniających optymalną współpracę człowieka z systemem.

fot. B. Janaszek, M. Żuchowski

Zobacz także:

Czerwone sufity na C09

16:32, 7 lipca 2014
06:00, 17 czerwca 2014
06:00, 7 czerwca 2014
06:00, 31 maja 2014
14:32, 26 maja 2014
15:39, 16 maja 2014
14:26, 5 maja 2014
14:04, 29 kwietnia 2014
13:19, 24 kwietnia 2014

Oferty pracy

  • Facebook