Stacja Nowy Świat – Uniwersytet ma już komplet wejść

16:49, 4 czerwca 2013

Cztery zaprojektowane dla tej stacji wejścia są już widoczne z poziomu ulicy. W tym jedno szczególne – bo podwójne – w ul. Kubusia Puchatka. Najciekawsza część prac odbywa się jednak nie na powierzchni, lecz na przestrzeni sięgającej do ok. 23 metrów w głąb ziemi.

Zapraszamy na reportaż z czterokondygnacyjnego obiektu – najgłębszego na całym odcinku II linii metra.

Schodami w dół obiektu

Projekt stacji Nowy Świat – Uniwersytet przewiduje wyprowadzenie 3 ciągów pieszych na powierzchnię ulicy Świętokrzyskiej (dwa w stronę Nowego Światu, jedno w stronę ul. Czackiego) oraz wykonanie jednego wejścia zlokalizowanego w osi ulicy Kubusia Puchatka. To ostatnie – właśnie powstające – będzie schodnią wyjątkową. Jest to bowiem największe i jedyne podwójne zejście do stacji, umożliwiające podróżnym przejście na obie strony ulicy Kubusia Puchatka. Pozostałe wyjścia mają natomiast charakter tradycyjny – pojedynczy. Wszystkie wejścia do stacji zostały już zrealizowane w części podziemnej. W następnej kolejności konstrukcje te będą wyprowadzane ponad teren, a na końcu pojawią się zadaszenia.

Pod powierzchnią ulicy

To nie jedyne prace budowlane odbywające się na najwęższym spośród wszystkich placów budowy. Podziemny obiekt zlokalizowany wzdłuż ul. Świętokrzyskiej – niemal wciśnięty między istniejącą infrastrukturę – w szybkim tempie nabiera kształtów. Na całej wysokości czterokondygnacyjnej stacji Nowy Świat – Uniwersytet wykonano już szachty windowe i klatki schodów stałych. Windy wyprowadzono do poziomu ulicy. Do realizacji pozostały jedynie szyby na poziomie platformy peronowej, które wykonane zostaną już po przejściu przez stację tarcz TBM. Aktualnie na poziomie hali peronowej widać już gotowy portal wejściowy dla maszyn (false tunnel) oraz zlokalizowany po przeciwległej stronie portal wyjściowy, który zostanie dokończony po przyjęciu maszyn TBM. Teraz już stacja czeka na same tarcze.

W obrębie stacji całkowicie wykonano także ściany żelbetowe boczne schodów ruchomych, które w przyszłości poprowadzą pasażerów z poziomu -1 na poziom -2. Wszystkie słupy stalowe podtrzymujące konstrukcję stropu na poziomie drugiej podziemnej kondygnacji zostały wykończone betonem architektonicznym, uzyskując tym samym już docelową formę. Mowa tu o przestrzeni technologicznej stacji, niedostępnej dla podróżujących. Natomiast na poziomie -1, na którym przewidziano przestrzeń handlową, prace tego typu wykonano już w 90 procentach. Brakuje jedynie 4 słupów kształtem przypominających walec z głowicą w kształcie ściętego stożka, których ostateczny wygląd wymaga uzyskania najlepszej i zarazem najładniejszej faktury betonu.

Zarys pomieszczeń

Na stacji Nowy Świat – Uniwersytet trwają także zaawansowane prace wykończeniowe. Na poziomie -2 powstają pomieszczenia techniczne. Postawiono tutaj już niemal 80 procent przewidzianych dla tej części obiektu ścian murowych. Początek robót murarskich zaobserwować możemy także w części przestrzeni handlowej, w której znajdzie się również posterunek policji.

fot. B. Janaszek

Zobacz także:

W obiektywie – Nowy Świat

„False tunnel” w najgłębszej stacji

Jedna przestrzeń – dwa obiekty

 

18:59, 2 czerwca 2013
11:16, 27 maja 2013
16:38, 22 maja 2013
16:57, 14 maja 2013
14:08, 10 maja 2013
14:29, 30 kwietnia 2013
14:29, 29 marca 2013
12:37, 23 marca 2013
12:15, 23 marca 2013

Oferty pracy

  • Facebook