Stacja Świętokrzyska nabiera kształtów

16:51, 12 listopada 2013

Budowa stacji Świętokrzyska zmienia swoje oblicze w szybkim tempie. Do niedawna we wschodniej części placu widniała suwnica bramowa, a po zachodniej stronie – skuwano ściany szachtu, w którym znajdzie się bieg schodów łączący platformy peronowe obu linii metra. Dziś korytarz łączący stacje jest gotowy, a na płycie fundamentowej powstają ściany podperonowe. Do zamknięcia konstrukcji stacji zostało jedynie wykonanie stropu górnego antresoli.

Nieopodal istniejących wejść I linii metra zdemontowaliśmy konstrukcyjne elementy pionowe szybu tymczasowego, który potrzebny był do wykonania połączenia między peronami stacji I i II linii metra. Korytarz biegnący pod tunelem I linii, który poprowadzi pasażerów na poziom peronu linii II, został wykonany w całości. Zrealizowaliśmy również brakującą część stropu górnego stacji po zachodniej stronie ulicy Marszałkowskiej, zamykając tym samym korpus stacji do przerwy dylatacyjnej. Ponieważ grubość stropu wynosi 1,2 m, a płyty pośredniej 0,6 m, potrzebne było dodatkowe wzmocnienie obu konstrukcji. Zbudowaliśmy w tym celu rusztowanie biegnące poprzez dwie kondygnacje aż do płyty dennej, które pozwoliło na bezpiecznie podparcie obu kondygnacji.

Do zamknięcia całej konstrukcji stacji pozostało budowniczym jedynie wykonanie części stropu górnego antresoli. Kondygnacja ta pozostawała do tej pory otwarta ze względu na prace przy wspomnianym wcześniej łączniku między antresolą, a peronami I i II linii metra.

W głąb podziemnych kondygnacji

Po wschodniej stronie placu, na poziomie -3, trwa skuwanie północnego oraz południowego false tunnel. Pomiędzy dwoma rzędami tubingów ułożonymi przez tarcze TBM na płycie dennej, w miejscu, gdzie w przyszłości znajdzie się platforma peronu – wykonujemy ścianki podperonowe. Ponad 70 proc. konstrukcji jest ukończone. Natomiast na poziomach -1 i -2 gotowe są prawie wszystkie słupy w betonie architektonicznym. Tymczasem w pomieszczeniach technologicznych, m.in. transformatorowni, stawiane są ściany działowe.

Na powierzchnię placu wyłaniają się gotowe konstrukcje ponad połowy zaprojektowanych dla stacji Świętokrzyska wejść stacyjnych. Mowa tu o wyjściu w pobliżu budynku poczty oraz dwóch zlokalizowanych w północno-wschodnim narożniku skrzyżowania. Warto wspomnieć, iż dbając o bezpieczeństwo pobliskich mieszkańców podczas demontażu ściany berlińskiej, budynek przy Marszałkowskiej 136 objęto systematycznym monitoringiem drgań. Wejście wychodzące na Park Świętokrzyski gotowe jest w 90 proc.




fot. M. Żuchowski

Zobacz także:

Trójwymiarowe skanowanie tuneli metra
Rusza budowa połączenia pod Wisłostradą

16:07, 8 listopada 2013
14:33, 4 listopada 2013
13:40, 30 października 2013
10:33, 29 października 2013
14:34, 23 października 2013
17:29, 18 października 2013
06:00, 17 października 2013
07:31, 10 października 2013
06:00, 1 października 2013

Oferty pracy

  • Facebook