Świętokrzyska w pełnej krasie

06:00, 20 lutego 2014

Po trzech miesiącach, które minęły od ostatniej relacji, stacja C11 zmieniła się nie do poznania. Połączenie antresoli przesiadkowej z halą odpraw otworzyło przed nami ogromną przestrzeń kondygnacji -1. Piętro niżej kształtów nabierają pomieszczenia techniczne. My tymczasem, wykorzystując klatkę schodową łącząca antresolę z halą peronową, zejdziemy na poziom -3, by ujrzeć platformę pasażerską.

Kiedy ostatnio przyglądaliśmy się bliżej budowie stacji przesiadkowej pomiędzy I i II linią metra, budowniczowie przygotowywali się do zasklepienia brakującej części kondygnacji -1 po zachodniej stronie skrzyżowania ulicy Marszałkowskiej i Świętokrzyskiej. Dziś cały ten fragment jest przykryty stropem i wstępnie zasypany ziemią. Poniżej znajduje się wspólna dla dwóch stacji antresola. Teraz pozostaje jedynie połączyć antresolę z korpusem stacji Świętokrzyska I linii metra. Dzięki tej operacji pasażerowie przedostaną się do jednej z dwóch stacji z tego samego poziomu obiektu.

Kompletny jest również łącznik przesiadkowy wybudowany pomiędzy peronami obu stacji. Gotowa jest klatka schodowa, w której znajdą się trzy biegi schodów ruchomych oraz szyb windowy. Ostatnią fazą prac konstrukcyjnych w tej części placu budowy będzie przebicie się do stacji Świętokrzyskiej I linii metra – tym razem na poziomie hali pasażerskiej.

Z pierwszej podziemnej kondygnacji stacji Świętokrzyska wydzielono przestrzenie usługowe. W centralnej części znajdującej się na tym poziomie hali odpraw czekają już pierwsze elementy obudowy schodów ruchomych, którymi podróżujący dostaną się na platformę peronową. Na najniższą kondygnację poprowadzą cztery biegi schodów, po dwa ze wschodniej i zachodniej części hali odpraw.

Dziewiętnaście metrów pod powierzchnią ziemi rozciąga się najniższa kondygnacja, a na niej wyniesiony ok. 2 m ponad płytę fundamentową peron  pasażerski – aktualnie rozdzielony na dwie części. Przerwa znajduje się w miejscu, nad którym pozostawiono otwór technologiczny. Z uwagi na potrzeby transportu pionowego materiałów budowlanych, platforma w tej części hali odpraw zostanie uzupełniona na późniejszym etapie robót. Podobnie ma się sytuacja na końcowych odcinkach platformy peronowej. Zostaną one uzupełnione po zakończeniu prac związanych budową dwóch przepompowni. Ponadto, po obu stronach peronu trwa tutaj łączenie korpusu stacji z tunelami metra. Na styku ściany korpusu i pierścienia powstaje specjalny portal uszczelniający zarówno wnętrze obiektu, jak i wnętrze tunelu.

Na samej płycie peronu, pomiędzy dwoma rzędami kolumn (których w sumie na stacji będzie 34), dostrzeżemy konstrukcję podpierającą jedne z najdłuższych, obok stacji Centrum Nauki Kopernik, schodów ruchomych. Jedną z dwóch wciągarek łańcuchowych, które posłużą do instalacji tych schodów, już zamontowano.

Tymczasem piętro wyżej, w przestrzeni technologicznej, do której dostęp posiadać będzie jedynie uprawniony do tego personel, trwają prace murarskie, tynkarskie i malarskie. Z przestrzeni kondygnacji -2, gdyż o niej właśnie mowa, wyłoniły się już wszystkie pomieszczenia techniczne. W niektórych z nich montowane są drzwi, w innych – jak w przypadku podstacji trakcyjno-energetycznej, powstaje podniesiona podłoga. Pod nią umieszczona zostanie cała instalacja niezbędna dla funkcjonowania zaplanowanych tam sześciu transformatorów: dwóch na zasilanie stacji i czterech na zasilanie trakcji.

fot. M. Żuchowski

Zobacz także:

Stacja Świętokrzyska nabiera kształtów
Zasypujemy stropy stacji

13:40, 13 lutego 2014
12:30, 12 lutego 2014
11:03, 29 stycznia 2014
18:40, 23 stycznia 2014
10:13, 23 stycznia 2014
15:55, 20 stycznia 2014
13:23, 10 stycznia 2014
13:10, 28 grudnia 2013
12:30, 23 grudnia 2013

Oferty pracy

  • Facebook