TBM Elisabetta dotarł do Stacji Stadion Narodowy

12:46, 25 czerwca 2013

Wczoraj kilka minut po godz. 11 tarcza TBM EPB Elisabetta przebiła się do wewnątrz otwartej przestrzeni stacji Stadion Narodowy. Zakończyło to najbardziej mozolny i czasochłonny etap budowy tunelu pomiędzy Dworcem Wileńskim, a stacją Stadion Narodowy, czyli wiercenia najpierw w ścianie szczelinowej stacji, a następnie w 15 metrowej długości betonowym bloku uszczelniającym obiekt od wewnątrz – false tunnel. Wewnątrz stacji można też zobaczyć końcowe elementy zaplecza Krystyny, która po wykonaniu 65 metrów tunelu w kierunku stacji Centrum Nauki Kopernik, znajduje się 650m od koryta Wisły.

Gotowe jest już ponad pięć i pół kilometra tunelu. Nawet bez łącznika pomiędzy I i II linią metra, już teraz stanowi to ponad połowę zaplanowanych prac tunelowych. Gdyby więc Rondo Daszyńskiego i Dworzec Wileński łączyła jedna nitka tunelu, prace przy jego budowie byłyby zakończone. Podczas sfinalizowanych już prac wykorzystano 3670 pierścieni, które zostały wyprodukowane w naszej fabryce na warszawskiej Białołęce. Tylko do ich wyprodukowania zużyliśmy 30 tys. metrów sześciennych betonu. Z takiej ilości materiału mogłyby powstać przynajmniej cztery biurowce o powierzchni użytkowej 10 tys. metrów kwadratowych.

Tubingi, to jednak nie tylko beton, ale także stal zbrojeniowa, której w zainstalowanych obudowach tunelowych jest 6 tys. ton. Podajniki taśmowe, które przenoszą wydrążony materiał do szybów startowych przetransportowały dotychczas ze wszystkich czterech maszyn przeszło 215 tys. metrów sześciennych urobku.

Niekwestionowaną rekordzistką wydajności jest tarcza Maria. Dzierży ona nie tylko światowy rekord prędkości dobowej dla maszyny o zrównoważonym parciu gruntu, czyli 43,5 m/24 h, ale także warszawski rekord 220,5 m w skali tygodnia, oraz 729,5 m w jednym miesiącu.

Na każdy cykl pracy tarczy, składający się z drążenia i układania obudowy, jedna maszyna potrzebuje między 600 a 850 kWh prądu. Łatwo więc obliczyć, że do wykonania ponad pięciu i pół kilometra tunelu, zużyliśmy ponad 2200 MWh – co według danych GUS z 2009 roku pozwoliłoby 880 Polakom zasilać swoje mieszkania przez rok!




fot. B. Janaszek

Zobacz także:

Duet TBM pod Marszałkowską

Bankiet w tunelu łącznikowym I i II linii metra

18:33, 20 czerwca 2013
14:50, 13 czerwca 2013
12:37, 10 czerwca 2013
13:59, 6 czerwca 2013
16:49, 4 czerwca 2013
18:59, 2 czerwca 2013
11:16, 27 maja 2013
16:38, 22 maja 2013
16:57, 14 maja 2013

Oferty pracy

  • Facebook