Anna już pod ziemią

14:49, 4 kwietnia 2012

Operacja umieszczania tarczy zakończyła się pomyślnie. Po ponad miesiącu przygotowań ważąca w sumie prawie 700 ton maszyna została umieszczona na specjalnym łożu w szybie startowym

W nocy odbyło się testowe podnoszenie tarczy, które służyło wypróbowaniu dźwigu obciążonego największym elementem maszyny drążącej. Próba wypadła pomyślnie, dlatego ok. 9.30 przystąpiono do pierwszego etapu kluczowej operacji, jaką było umieszczenie czoła Anny w szybie startowym południowego tunelu II linii metra.

Transportowany dzisiaj element maszyny ma 12 m długości i waży prawie 400 ton. Trzeba uświadomić sobie, że otwór technologiczny jest od niego niewiele większy. Operator monstrualnego dźwigu w najwęższym miejscu miał po obu stronach jedynie kilkadziesiąt centymetrów pola manewru. Ponadto jego pracę wspomagało kilkunastu pracowników, którzy za pomocą lin i specjalistycznych uprzęży korygowali położenie i kierunek poruszania się tarczy.

Drugim, równie czasochłonnym i wymagającym niezwykłej precyzji etapem było przyjęcie elementu na dnie szybu. Oprócz tego, że trzeba było ją prawidłowo umieścić na przygotowanym „łożu”, należało również usunąć uchwyty wykorzystywane jedynie do transportu.

O dosłownej wadze i rozmiarze wykonanej dzisiaj pracy najlepiej świadczyły oklaski i okrzyki radości pracowników, które rozległy się w głębi szybu, gdy Anna bezpiecznie osiadła na jego dnie.

Cała operacja trwała około 4 godzin.

 

   

 

 fot. Maciej Żuchowski

 

Zobacz także:
TBM schodzi pod ziemię
Montaż dźwigu dla tarcz TBM
Czwarty TBM wydrąży tunel pod Wisłą

 

14:22, 2 kwietnia 2012
14:41, 31 marca 2012
13:12, 30 marca 2012
17:46, 29 marca 2012
14:57, 21 marca 2012
17:40, 19 marca 2012
14:08, 17 marca 2012
16:25, 14 marca 2012
10:28, 13 marca 2012

Oferty pracy

  • Facebook