Trójwymiarowe skanowanie tuneli metra

14:33, 4 listopada 2013

Najnowocześniejsza technologia skaningu laserowego zastosowana na budowie II linii metra pozwoliła określić dokładne położenie wykonanych tuneli. Od początku roku przeskanowano już 5 odcinków międzystacyjnych, a uzyskane pomiary wykazały, że tunele znajdują się w niemalże idealnym położeniu względem założeń projektowych. Dopuszczalne odchylenia nie zostały przekroczone, co oznacza, że na badanym ponad czterokilometrowym dystansie tarcze TBM perfekcyjnie poruszały się po wyznaczonym szlaku.

Skaning laserowy to innowacja na światowym rynku usług inwentaryzacji wykonanych prac. Na budowie Centralnego Odcinka II Linii Metra została wykorzystana do oceny dokładności wykonania tuneli oraz stacji.

Skaning laserowy 3D to – krótko mówiąc – przeniesienie dowolnego istniejącego obiektu w cyfrową, pełnowymiarową rzeczywistość. Trójwymiarową i plastyczną, mierzoną z wysoką dokładnością. Po obróbce komputerowej, zeskanowany obiekt jako model 3D można nie tylko obejrzeć ze wszystkich stron, zajrzeć do jego środka, ale też odtworzyć faktury oraz wymiary nawet najdrobniejszego szczegółu. Przy zastosowaniu najnowocześniejszego skanera i specjalistycznego oprogramowania firmy Leica, firma Geocad, nasz kontrahent wykonujący ocenę dokładności prowadzenia prac związanych z drążeniem tuneli ocenił, że wszystkie prace są realizowane ze znacznie wyższą dokładnością niż pierwotnie zakładano. Warto dodać, iż jest to nie tylko niezwykle precyzyjna, ale i wyjątkowo szybka metoda inwentaryzacji. W ciągu zaledwie półtorej godziny kilku inżynierów jest w stanie zeskanować 100 m tunelu. Alternatywnym rozwiązaniem jest fizyczne wykonanie pomiarów przez zespół geodetów, którym zinwentaryzowanie analogicznego odcinka zajęłoby tygodnie.

Budowa metra tylko z zewnątrz może wydawać się prosta. Możliwość wykorzystania tej technologii pomiarowej daje nam pewność, że prowadzone prace są wykonywane prawidłowo – z dokładnością zapewniającą bezpieczeństwo całej inwestycji zarówno na etapie budowy, jak i późniejszego użytkowania. Wykorzystanie skaningu 3D jest jednym z wielu rozwiązań zastosowanych przy budowie centralnego odcinka II linii metra, które w stosunku do metod powszechnie używanych na polskim rynku budowlanym, pozwalają znacznie przyspieszyć prace.

Inne sposoby wykorzystania tej technologii można znaleźć na stronie naszego podwykonawcy www.geocad.katowice.pl.

fot. M. Żuchowski

Zobacz także:
Skuto już wszystkie tubingi po Krystynie
TBM Anna melduje się na mecie

13:40, 30 października 2013
10:33, 29 października 2013
14:34, 23 października 2013
17:29, 18 października 2013
06:00, 17 października 2013
07:31, 10 października 2013
06:00, 1 października 2013
06:00, 20 września 2013
16:33, 18 września 2013

Oferty pracy

  • Facebook