Prace wykończeniowe na Stadionie Narodowym

06:00, 27 lutego 2014

Na największej stacji centralnego odcinka II linii metra, wykonano już posadzkę na poziomie antresoli, zamontowano witryny handlowe, nad peronem w kierunku Gocławia pojawiły się pierwsze elewacje sufitowe, schody stałe zaś wyposażane są w kamienne stopnie.

Pod stropem

Spośród najbardziej widocznych prac można wyróżnić między innymi montaż kamiennych stopni schodów. Do tej pory wykonano już prawie połowę z zaplanowanych trzynastu biegów. Stopnie wykonano ze specjalnie szlifowanego kamienia. By nie sprawiały pasażerom trudności, stopnie wyposażono również w charakterystyczne nacięcia, dzięki którym ich lico spełnia wymogi dla powierzchni antypoślizgowych. Na stacji zamontowano także dziesięć biegów schodów ruchomych. Trzy z nich prowadzą na dodatkowy peron, pozostałe obsługiwać będą pasażerów linii II. Na krawędziach konstrukcji schodów, zarówno stałych jak i ruchomych, powstaje okładzina z czarnego, polerowanego kamienia – jednego z wiodących elementów ozdobnych stacji.

Na krawędziach antresoli widać już pierwsze elementy szklanych balustrad, którymi zabezpieczone będą schody ruchome od zewnątrz. Na ścianach tej kondygnacji pojawiły się także metalowe profile przyszłych witryn handlowych, które niebawem zostaną wyposażone  w szklane elewacje. Wnętrza uzupełni kamień – na ścianach polerowany, a na podłogach szlifowany. Podłoga pierwszej podziemnej kondygnacji wykończona została już w ponad 80 proc. Brakujące 20 proc. to przede wszystkim miejsca gdzie ruch z komunikacji poziomej (posadzka) zmieniać się będzie na pionowy (schody). Te miejsca oznaczone zostaną mozaiką z jasnego i ciemnego kamienia – próbną instalację można zobaczyć na zdjęciu poniżej.

Powierzchnię samych peronów pokryje granit szlifowany o grubości 40 mm. Ponad nimi oraz nad samym torowiskiem zamontowany zostanie podwieszany sufit. Na dodatkowym peronie, który powstał jako pierwszy, najpierw położyliśmy celulozowy tynk akustyczny zrealizowany metodą natryskową, co pozwoliło wygłuszyć przestrzeń. Następnie wykonaliśmy prowadnice pod aluminiowe kubki, a na końcu zostanie zainstalowany pas sufitu podwieszanego.

Budowę platformy peronu, który posłuży do obsługi II linii metra, rozpoczęto później – po usunięciu tubingów pozostawionych przez tarcze TBM i skuciu false tunnel’i. Dziś rozciąga się już ona na długości niemal 100 metrów. Ze względu na zlokalizowany nad nią otwór technologiczny, wykorzystywany do transportu pionowego elementów wykończeniowych, peron tymczasowo rozdzielono na dwie odrębne części, tak jak w przypadku stacji Świętokrzyska. Aktualnie powstają schody prowadzące z antresoli na peron.

Na placu

Na powierzchni placu budowy wyrównaliśmy ostatni fragment 2,5-metrowej zasypki stropu od strony ul. Zamoyskiego. Pojawiły się tu także dwa nowe szyby windowe wyposażone w stalowe szkielety, które posłużą do montażu kabin pasażerskich. Tuż przy nasypie kolejowym montujemy stelaże pod szklaną konstrukcję wejść stacyjnych. Nieopodal tunelu prowadzącego do stacji PKP Stadion powstaje kolejne wejście do stacji metra. Natomiast wzdłuż osi ul. Sokolej biegnie rząd świetlików, donic oraz metalowych czaszy. Te ostatnie będą obudowami wentylatorów.

fot. M. Żuchowski

Zobacz także:

Imponujące wnętrza stacji Dworzec Wileński
Na czterech kondygnacjach stacji Nowy Świat – Uniwersytet

06:00, 20 lutego 2014
13:40, 13 lutego 2014
12:30, 12 lutego 2014
11:03, 29 stycznia 2014
18:40, 23 stycznia 2014
10:13, 23 stycznia 2014
15:55, 20 stycznia 2014
13:23, 10 stycznia 2014
13:10, 28 grudnia 2013

Oferty pracy

  • Facebook