Zima na budowie

16:45, 1 lutego 2012

Temperatura w stolicy spadła mocno poniżej zera, niemniej jednak prace budowlane kontynuowane są na przestrzeni całego centralnego odcinka II linii metra. Musimy liczyć się z pewnymi ograniczeniami i dostosowujemy harmonogram prac do panujących warunków atmosferycznych.

Dalszy spadek temperatur może spowodować, że sprzęt niezbędny do wykonywania określonych robót najzwyczajniej odmówi posłuszeństwa. Dotyczy to m.in. koparek, pomp do betonu czy też sprężarek, które w tak niskich temperaturach nie powinny być uruchamiane. Podobnie jest w przypadku wykonywania niektórych instalacji. Układanie kabli nawet przy kilkustopniowych mrozach może spowodować, że pojawią się na nich mikropęknięcia. Koncentrujemy się zatem na pracach, które w takich warunkach pogodowych są możliwe do przeprowadzenia.

Na stacji Rondo Daszyńskiego nadal realizowane będą wykopy oraz prace nad siecią kanalizacyjną przebiegającą na głębokości nawet 8 metrów pod ziemią. Na Rondzie ONZ montujemy ściankę berlińską oraz ścianki Larsena, wzmacniające wykopy. Na placu budowy stacji C11 Świętokrzyska oprócz wykopów trwają prace montażowe oraz sanitarne. Te drugie będą uzależnione od kondycji maszyn. W rejonie placu budowy stacji Nowy Świat wykonywane jest przyłącze elektryczne i kanalizacja. Na wschodniej głowicy stacji Powiśle, gdzie panuje wyższa temperatura niż na powierzchni ziemi, kontynuujemy wykop podstropowy. W części zachodniej układane jest natomiast zbrojenie pod kolejną kondygnację. Ponadto rozpoczęliśmy drugi etap przebudowy ścianki szczelnej w Porcie Praskim. Realizujemy też by-pass dla kolektora, który połączy Port z Jeziorem Kamionkowskim. Na stacji Stadion powstają również kolejne sekcje ścian szczelinowych, jednak z uwagi na silny mróz prace realizowane są z mniejszą wydajnością. Na placu budowy stacji C15 Dworzec Wileński trwają prace nad stropem górnym torów odstawczych. Realizowane są ściany szczelinowe oraz barety (słupy tymczasowe) zarówno pod strop stacji, jak i torów odstawczych. W pozostałej części placu wykonywane są wykopy pod fundamenty oraz skuwanie ścian szczelinowych.
Obecne warunki atmosferyczne nie sprzyjają pracom na budowie. Determinują postęp i charakter wykonywanych robót, ale ich nie wstrzymują. Ciężej jest w nocy, ponieważ wtedy temperatura spada przy gruncie poniżej – 15 stopni, co uniemożliwia pracę – dlatego też na niektórych stacjach nocne zmiany są przerywane.

Co ciekawe, podobnie jak warszawiacy oczekujący na pojazdy komunikacji miejskiej, pracownicy budowy, którzy podejmują olbrzymi wysiłek pracując na mrozie mogą korzystać z rozstawianych na placach budowy koksowników. Takie urządzenia pojawiły się już m.in. na stacji Rondo Daszyńskiego czy Dworcu Wileńskim.

fot. M. Lubieniecka

Zobacz także:
Prace tuż nad tunelami I linii metra
Tarcze nie będą czekać

14:59, 1 lutego 2012
15:15, 31 stycznia 2012
15:59, 30 stycznia 2012
13:29, 30 stycznia 2012
11:59, 27 stycznia 2012
16:40, 24 stycznia 2012
11:33, 24 stycznia 2012
20:16, 23 stycznia 2012
18:33, 23 stycznia 2012

Oferty pracy

  • Facebook