Zniknęła komora rozjazdu – jest pierwszy peron pasażerski

14:50, 13 czerwca 2013

Przy stacji Rondo ONZ właśnie zakończyliśmy rozpoczętą w zeszłym miesiącu operację zasypywania górnego stropu komory do zawracania pociągów. Na powierzchni zaczęły się pojawiać wejścia do stacji, a na najniższej kondygnacji obiektu powstała pierwsza na centralnym odcinku II linii metra -  platforma peronu pasażerskiego.


Prace w komorze do zawracania pociągów

Zasypywanie komory rozjazdu rozpoczęliśmy od nawożenia pospółki, która w przyszłości stanowić będzie solidny fundament pod naziemną infrastrukturę ulicy Świętokrzyskiej. Usunęliśmy też sekcje ścianki berlińskiej dotychczas zabezpieczające wykop oraz konstrukcje rozpór. Wspomnianą mieszankę piasków rozprowadzono równomiernie na całej długości obiektu. Dzięki temu utworzona zostanie warstwa nasypu o odpowiednim stopniu zagęszczenia, która pozwoli na prawidłowe odtworzenie odcinka ruchliwej arterii. Gdy przejdziemy w stronę stacji zauważymy, iż wschodnią sekcję jej stropu pokryto membraną bitumiczną. Swoją barwą przypomina ona używaną powszechnie papę, a jej rolą jest utworzenie dla obiektu izolacji. Jedyną niezasypaną częścią stropu komory rozjazdowej są dwa otwory technologiczne służące za kanał transportowy pomiędzy nawierzchnią a wnętrzem obiektu, który znajduje się kilkanaście metrów pod ziemią.


Tymczasem, na poziomie płyty fundamentowej komory rozjazdowej trwa demontaż ślepego tunelu (ang. false tunnel). Na dnie tubingów toru północnego, które ułożyła za sobą tarcza Maria (moment przetoczenia maszyny przez korpus), rozsypaliśmy piasek. Dzięki temu mogliśmy wprowadzić i przeprawić pojazd gąsienicowy, który posłużył do skucia betonowej konstrukcji uszczelniającej. Bliźniacze prace demontażowe rozpoczęliśmy również na torze południowym.

W obrębie stacji Rondo ONZ

Zdjęcia ukazują szybkie tempo postępu prac na pierwszym odcinku konstrukcji peronowej – od układania zbrojenia, poprzez szalowanie, do wylania gotowej sekcji. Warto zaznaczyć, iż stacja Rondo ONZ jest pierwszą na całym odcinku II linii metra, na której powstała platforma peronu pasażerskiego. Analogiczny peron powstał już wcześniej na torach odstawczych stacji Rondo Daszyńskiego, lecz z uwagi na swoje przeznaczenie, nie będzie on dostępny dla podróżujących podziemną kolejką.
Na powierzchni placu budowy uwagę przykuwa wyrastająca u wlotu ul. Świętokrzyskiej konstrukcja. To przyszła czerpnio-wyrzutnia stacyjna. Posłuży do obustronnej wymiany powietrza. Dziś wydaje się ona wyrastać wysoko ponad poziom ulicy. Wynika to z faktu, iż wykonaliśmy tu wcześniej wykop wstępny. Właściwy poziom ulicy znajdzie się jednak wyżej. Obiekt ten wkomponuje się w miejski pejzaż za sprawą bazaltu, którym zostanie przyozdobiony.



Wejścia do stacji

Na obwodzie ronda ONZ zaprojektowano 11 wejść do stacji metra. Wszystkie zostały już wyprowadzone do powierzchni terenu. Aktualnie trwa wykonywanie ich szczytowej konstrukcji, która znajdzie się nad jezdnią, oraz jej zadaszeń. W północno-wschodniej pierzei skrzyżowania szkielety wejść do stacji są już ukończone. Podobne można zaobserwować również na stacji przesiadkowej C11 Świętokrzyska.

fot. M. Żuchowski

Zobacz także:

Duet TBM pod Marszałkowską
Bankiet w tunelu łącznikowym I i II linii metra
Pierwsze elementy torowiska w tunelu łącznikowym

12:37, 10 czerwca 2013
13:59, 6 czerwca 2013
16:49, 4 czerwca 2013
18:59, 2 czerwca 2013
11:16, 27 maja 2013
16:38, 22 maja 2013
16:57, 14 maja 2013
14:08, 10 maja 2013
14:29, 30 kwietnia 2013

Oferty pracy

  • Facebook